sueperb pages

Jul 3, 2011

Renungan bersama 1

Petikan dari Buku karangan Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni.. 

Kemukakan soalan-soalan berikut kepada diri sendiri dan jawablah dengan bijaksana..

  1. Tahukah anda bahawa anda akan melakukan perjalanan yang tidak kembali lagi (akhirat)? Apakah  anda sudah mempersiapkan bekal yang cukup untuk perjalanan itu?
  2. Sudahkah anda membekali diri dengan amal soleh sebagai penenang gelisahmu di kubur?
  3. Sudah berapa lama anda hidup dan berapa lama lagi anda akan hidup? Sedarkah anda bahawa setiap permulaan itu akan ada akhirnya, dan akhir dari segalanya adalah syurga atau neraka?
  4. Pernahkah anda mengkhayalkan ketika malaikat turun dari langit untuk mencabut rohmu, dan ketika itu anda sedang tidak sedar?
  5. Pernahkah anda mengkhayalkan hari itu, ketika hari terakhir dalam hidupmu, ketika anda berpisah dari keluarga, anak-anak kekasih dan para kerabat? Itulah kematian dengan masa-masa sukar menjelang kedatangannya berserta penderitaannya.. Itulah kematian..itulah kematian!
Apabila anda telah mati, anda pun dibawa ke tempat pemandian jenazah untuk dimandikan, kemudian dibungkus dengan kain kafan. Selepas itu anda di bawa ke masjid untuk disembahyangkan. Selanjutnya anda di usung ke kuburan, tempat persinggahan pertama alam akhirat. Boleh jadi kuburan itu merupakan taman di antara taman-taman syurga, atau sebuah lubang di antara lubang-lubang neraka..


Buku yang sudah sebulan dibeli.. masih cuba untuk menghabiskan buku yang bermanfaat ini.. Insyaallah..





0 komen SUEPERBS...: