sueperb pages

Jul 2, 2011

Blogging n Vlogging


Blogging dengan vloggging kedua-duanya macam ibarat satu trend remaja sekarang.. Cuma kaedah dia yang lain sikit.. blogging adalah menyampaikan sesuatu dengan cara menaip .. vlogging adalah menyampaikan sesuatu dengan menggunakan video.. so korang prefer yang mana? 

macam aku, tentulah aku prefer blogging.. sebab aku belum ada keyakinan nak beracakap depan kamera dan PUBLISH di Youtube.. sedangkan kat blog aku sendiri pun kalau korang perasan aku tak suka upload gambar sendiri.. ada la jugak upload tapi memang sangat jarang.. sebab? 

hmm.. tapi vlogging tak semestinya kena tayang muka sendiri kan... banyak benda yang boleh dijadikan bahan untuk vlogging.. vlogging juga memerlukan daya kreativiti yang tinggi.. bukan hanya borak kosong kat depan kamera.. penonton macam aku selalu nak kan sesuatu dalam video.. maksud nya bila tengok video tu, sekurang-kurangnya terkeluar la gelak, mmenyentuh hati dan membuatkan penonton berfikir.. dan kalau tak pun membuatkan orang berkata "oh macam tu ke".. "ye tak ye lah!".. "setuju!"

dan kena tau jugak macam mana nak edit video.. bagi lagi menarik.. tak kan nak upload macam tu je.. kadang-kadang kena jugak cut2 video tu.. software paling standard untuk edit video  mestilah Window movie maker.. banyak lagi software edit video yang lagi best.. hmm.. aku belum pernah try software lain lagi.. apa lagi ye software best boleh guna?

betulke kalau vlogging ni lebih senang terkenal daripada blogging?.. Bro Ben Ashaari pun ada jugak buat vlog .. tak semua yang ada blog boleh bervlog.. Anwar Hadi ada blog dan ada vlog.. Macam tu jugak Maria Elena.. ada blog dan ada vlog.. tapi ada vlog tak semestinya ada blog jugak kan... contoh macam Mat Lutfi.. Mat Lutfi tak ada blog kan? (ke ada? aku rasa memang tak ada).. 

tengok lah antara vlogger Malaysia yang telah dikenali ramai ni.. 








ps: apa pun minat kita, kita kena tau dan ambil kira batas-batas sebagai muslim.. sekian..



6 komen SUEPERBS...:

Firdaus Life said...[Re perbs]

erm bg freaky best blog lagi. pasal terkenal atau tidak tu lantak la. janji best

surianisiti said...[Re perbs]

lgi suke blog .. lbih seronok. hehe


http://misssabrinaa.blogspot.com/2011/07/kau-jangan-nak-semak-boleh-tak-pompuan.html

sue perbs.. said...[Re perbs]

@Freaky : haah.. tujuan berblog bukan nk trknal kan.. msing2 ade tujuan msing2

sue perbs.. said...[Re perbs]

@ Siti Suriani : same la.. lgi suke menaip.

iPai said...[Re perbs]

tak suka vblog sebab tak reti .. heheh

sue perbs.. said...[Re perbs]

@ iPai: bukan semua ade bkat bervlog.. hehe