Aug 7, 2011

Nak tegur ke?

Kadang-kadang kenyataan itu pahit untuk ditelan kan.. walaupun kita tahu yang memang kita bersalah.. bila kita ditegur atas kesalahan yang kita buat tu mula lah kita mencari alasan nak membuktikan yang kita di pihak yang benar.. tambahan lagi orang yang menegur itu lebih muda atau lebih rendah pangkatnya dari kita.. mulalah kita rasa tecabar dengan mereka-mereka itu.. walaupun jauh dilubuk hati ini kita tahu yang kita memang bersalah.. 

apa yang aku nak highlighkan kat sini sebenarnya umur,pangkat dan kedudukan tak semestinya menjadi batu pengukur kesempurnaan seseorang itu.. semua manusia pasti pernah membuat silap.. dan mungkin akan ada orang yang menegur kesilapan yang kita buat.. cuma bagaimana cara teguran orang itu terhadap kita.. dan bagaimana kita yang menerima teguran itu memberi respon.. 


p/s: berani ke nak tegur kesalahan orang lain?


8 komen SUEPERBS...:

NasZ said...[Re perbs]

cara teguran gak penting. silap cara tegur pun bleh terguriskan hati orang lebih tua.

MOHD NASER.com

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...[Re perbs]

bole je nk tegur kalau ade kekuatan..ade hujah2 yg kukuh, then tegurlah cara berhemah.. gdluck utk menegur erk.. :D

Cik Bell said...[Re perbs]

boleh je tegur tapi kena dgan cara nya...bahaya gak sentap tetiba..huhuhu..
tapi baguslah tegur utk kebaikan..so..kena dgn cara yg lembut la..tp kdg org xmakan saman..klu camtu.pggil je polis.hehe

Cik Wedges said...[Re perbs]

menegur cara yang berhemah..tapi bukan semua yang faham niat teguran kita itu...selalu ramai yang prejudis dan salah sangka dengan teguran itu...:)

H.J said...[Re perbs]

tegur dengan hati jek..ehe

lieynanilaz said...[Re perbs]

tegur dengan berhemah...:)

Acik said...[Re perbs]

tengok sape ... heheheee
kalu bos, syusyah syiketttt!

dah lama kutunggu, akhirnya berjaya gak jadi yg ke 555! yezzzzzzzzz!

Nizam Ijam said...[Re perbs]

kena tegur leklok la..hehe :)