Dec 15, 2010

tulis la wasiat ye..

Harini saya belajar sesuatu yang agak penting sebenarnya.. tentang pembahagian harta.. ramai yang langsung tak ambil kisah pasal pembahagian harta ni.. konon nye takut di kata tamak kan harta.. ini bukan kes tamak harta ke apa, tapi yang paling penting sebenarnya nak protect harta itu supaya tak jatuh ke tangan orang lain dan tak mustahil anak yang kematian ibu bapa nya yang dulu hidup serba mewah boleh jadi terbiar melarat jika harta tak di urus dengan baik. Lebih kurg macam cerita cinderella la yang hidup nya terbiar dan menjadi mangsa dera ibu tiri yang kejam.

Memang tak elok berebut harta sampai boleh bawak gaduh dalam keluarga. Sebab tu la penting untuk kita buat wasiat  supaya tak timbul isu rebut harta dalam keluarga.



Ok lah.. sekarang nak tunjuk simple calculation pasal harta yang selalu kita tak ambil kisah pon.

1. Funeral expenses
Bila seseorang itu sudah meninggal, perkra paling utama ialah menguruskan urusan pengkebumian. Urusan pengkebumian tak boleh di lambat2 kan. So, perkara yang perlu di kira dan ditolak daripada harta si mati ialah kos pengkebumiannya.

Prophet s.aw. say:-
            “…Settle the debt of the deceased before his funeral…”

2. Hutang dengan Allah
Hutang dengan Allah macam zakat, haji.. kalau nak ikutkan hutang dengan Allah ni memang sangat banyak sebenarnya.. Dalam, rukun Islam, partamanya mengucap 2 kalimah syahadah, kedua solat 5 waktu sehari semalam, ketiga berpuasa di bulan ramadhan, ke empat menunaikn zakat dan ke lima menunaikan haji bagi yang mampu. Hutang solat, puasa tu susah juga nak calculate sebab itu antara si mati dengan Allah. Macam puasa tu mungkin boleh bayar fidyah ke. Dan ada juga yang tolong gantikan puasa untuk si mati. Yang itu saya tak berapa tau la nak elaborate lebih detail.

3. Hutang dengan manusia
Hutang dengan manusia ni memang kena settle. Jangan tangguh2.. hutang dengan manusia bawa sampai ke mati. Walaupun satu sen kalau orang yang bagi hutang tak halal kan hutang tu, ini pon di ambil kira. Ini kan pulak kalau hidup asyik baehutang keliling pinggang.. kalau dah tak mampu jangan la gatal2 nak pakai kereta besar, i-phone.. tak payah la berlagak sangat kalau poket habuk pun tak ada.. heheh.. (peringatan untuk saya juga).

4. Harta sepencarian
Yang ni bagi yang dah berkahwin dan berkeluarga ( saya belum lagi.. heheh).. maksudnya harta yang diperoleh bersama sepanjang tempoh perkahwinan. Contoh macam kereta, rumah dan lain2 harta.. harta sepencarian ni kena bagi dua antara suami dan isteri.. even kalau kes cerai pun ke dua2 pihak ada hak terhadap harta sepencarian tu.

5. Hibah
Hibah ni secare simple nya ialah hadiah kepada seseorg. ‘token of appreciation’.
Cth macam bagi emas kat kakak ke.. bagi tanah kat abang ke.. lebih kurang macam tu la..
Dalam satu hadis,   “exchange gift so that you may love one another”.
Hadiah kepada saudara mara juga lebih baik dari hadiah kepada org lain..
Hadith “ Whoever wishes Allah to increase his wealth and prolong his life, let him do acts of kindness towards his womb-relatives”

6. Wasiah
Seseorang itu hanya boleh mewasiatkn 1/3 drpd hrta nya. Ada yang wasiat nak waqafkan harta supaya boleh diamanfaatkn oleh orang ramai. Bila kita waqafkan harta kita, Baitulmal la yang akan menguruskn urusan waqaf ni. Seelok nya waqafkan harta untuk kegunaan umum. Sebab apa..

Muslim narrated in his Saheeh that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: "When the son of Adam dies, all his good deeds come to an end except three: ongoing charity, knowledge from which others may benefit after he is gone, and a righteous son who will pray for him."

Mksudnya di sini, salh satu perkara yang tak akan terputus bila seseorang itu mati ialah ongoing charity ataupun amal jariah. So bila kita waqafkan harta, amal kita tak akan terputus setakat itu saja.

7. Faraid
2/3 daripada harta akan dibahagi sebagai harta faraid. Ada pecahan2 yang dah ditetapkan.. cthnya
-isteri: 1/8
-ibu: 1/6
-ayah: 1/6


  
cth simple pengiraan...


En Joe

isteri= seorang
anak= seorang laki, seorang perempuan
ibu dan ayah sorg

harta En Joe
cash = RM 100 000

harta sepencarian dengan isteri
rumah = RM 200 000
kereta= RM 50 000

Andai kata En Joe meninggal dunia

Cash                                                                  100 000
Tolak
   Funeral expenses                               400
  hutang dngn Allah
  haji                                                10000
  zakat                                               3000
  hutang dngn mnusia
  Lin                                                  3000
  kereta                                           20 000
  rumah                                           30 000
                                                                        (153 700)
                                                                         -53 700

harta sepencarian 
   (200 000 + 50 000) / 2                                      125 000
                                                                          71 300

* harta sepencarian bhgi 2 dngn isteri

RM 71 300 -1/3 wasiat = RM 23 767
                   - 2/3 faraid

# faraid - RM 47 533
- isteri 1/3   (9/72) = RM 5941.63
*klu 2 isteri pchn jdi 2/16
- emak 1/6  ( 12/72) = RM 7922.17
- ayah 1/6 (12/72) = RM 7922.17

anak laki: anak perempuan= nisbah 2:1 

anak = 39/72 ( tolak dari pecahan faraid ibu, emak n ayah)

anak laki = 26/72 x 47 533 = 17164.70
anak perempuan = 13/72 x 47 533 = 8582.35

 kalau ada salah betul kan saya ye... ^_*




Thanks to En Azrin n En Ezani... (*_^) 

1 komen SUEPERBS...:

secret said...[Re perbs]

ni msti pakar matmtik nih.,..huhu